Anbefaler alle i denne sona til å klikke seg innpå linken under herKopier strengen under, og lim den inn i søkefeltet øverst på sida her. http://lysandestemningar.origo.no/-/sandbox/show/212561_lysandestemningar BratteteigOppe i fjellsiden kan en se Bratteteig gard. Bratteteig ligger nydelig til i Viksdalen, men det er sikkert kaldt der om vinteren. Jeg har vert oppe på selve gården også. På denne gården vokste min 5. Tippoldefar Jon Johannesson Bratteteig opp. Han var født i 1682. Han døde på Roska i 1760. Hans tippoldesønn Ole Iversen Øen reiste til Bergen i 1851 med sin hustru Gjertrud Johannesdatter fra Horsevik og bosatte seg på Sydneshaugen. Gjertrud sin far Johannes Grimsviig Larsson Horsevik som var min Tipp tippoldefar, var født 18. Januar i 1787 klarte i løpet av sitt korte liv å være gift 3 ganger å få 6 barn. Han døde ved å gå igjennom isen i Hestadfjorden i fylla den 26. mars i 1828 så vidt fylt 41 år. Husk ved å klikke deg inn på innlegget og så på bilde, blir det større. HorsevikDette er Hestadfjorden som slynger seg innover mot Viksdalen. På andre siden av fjorden ser vi Horsevik. Der min tippoldemor ble født den 26. juli i 1825 og vokste opp. Hun gifte seg med han som skulle bli min tippoldefar Ole Iversen Øen, som var født i Viksdalen på en av gardene på Øen den 9. Desember i 1823. Min tippoldefar fjerne navnet Øen etter at han kom til Bergen og ble bare hetende Ole Iversen. Han hadde mange jobber men står oppført som ”Ølbrygger” Gjertrud som var født å oppvokst på denne nydelige plassen som bilde viser døde av kreft 67 år gammel i Bergen den 7. desember i 1892. Ole levde noen år til han døde på Hæggen Asyl i Bergen den 3. Juni i 1900. Husk at ved å klikke seg inn på innlegget og klikke på bilde blir det større. Annonse | |||||||||||
Nyaste kommentarar